Főoldal » Írások » Hobbi & Otthon témák » A boldogkői vár

A boldogkői vár

A Bodókő nevű szikla tetején, messze a környék fölé magasodik a boldogkői vár, s már messziről kiszúrhatjuk jellegzetes, szimmetriát nélkülöző formáit. Maga a vár nem túl nagy, kicsit romos, múzeumok tucatjait sem találhatjuk odabent, a kilátás viszont szenzációs a környékre.

A vár konkrétan a Zempléni hegység nyugati lábainál, Boldogkőváralja település "felett" található.

Ahhoz, hogy a várba feljussunk, a félúton helyet kapott parkolóig autóval mehetünk, onnan pedig gyalog, lépcsőkön és egy kisebb emelkedőn. A vár alá érve rögvest megcsodálhatjuk falait, melyet sziklákból vájtak ki, és nem kövek egymásra rakásával építettek. Nagyobb kaput ne is keressünk, lépcsőn juthatunk a vár belsejébe.

A belső udvar, ahova érkezünk, körbejárható a falakon. Kikukucskálhatunk a lőréseken, megcsodálhatjuk a környéket. A panoráma tényleg szép, csupán kisebb dolog zavar: ottjártunkkor nem volt csendes a táj, a környék traktorzúgástól volt hangos – a gazdák kihasználták az április végi napos időt.

Ha meguntuk az udvart, átsétálhatunk a felső várba, ahol lenézhetünk a kőbe vájt, mély ciszternába. A huszonpár méter mély üreg eredetileg kútnak készült, de a kemény kő miatt nem tudtak lejjebb ásni, így hát más megoldás nem lévén, hozott vízzel töltötték fel. A tömlöc rácsai közt is letekinthetünk, s konstatálhatjuk, hogy nem szerettünk volna itt raboskodni annak idején. Sajnos a sziklakijáróra - amely a külső őrtoronyhoz vezető átjáró a semmiben -, nem jutottunk ki, a tájékoztatás szerint ugyanis a statikai állapota indokolja lezárását a turisták elől.

A várban ezenkívül találtunk egy makettkiállítást a muhi csatáról, s egyéb középkori eseményekről, illetve még sisakot húzva, karddal a kezünkben is fényképezkedhetünk. A vár pincéjében külön belépődíjért megtekinthettük a Népek hajnala kiállítást, amely mintha teljesen független lenne a vár történelmétől, még régebbre, az őskorig kalauzolt vissza minket.

A várat kívülről is körbejárhatjuk, kitaposott ösvény vezet körbe, sőt toronyiránt lesétálhatunk Boldogkőváralja településére is. A parkoló felé visszasétálva találtunk egy lovagi éttermet is. Valaha itt lovarda állt, nyilván a lóháton érkező nemes urak és a várvédő katonák hagyták itt paripáikat, hogy aztán gyalogosan másszanak fel a sziklaszirtre.

Nekünk szánt extra bónusz ajándékként az étterem körüli fenyőfákról még egy mókus is lemerészkedett, hogy lekattinthassuk.

A vár meglátogatása nem egy egész napos program, egy-két óra alatt kimeríthetjük a látnivalóit. A kirándulásra szánt, megmaradt időben meglátogathatjuk a Boldogkőváralja településen található Péchy-Zichy kastélyt, s az azt körülölelő parkot is. Ezen felül művelődhetünk a helyi tájházban, különleges természeti ritkaságnak lehetünk szemtanúi az andezitláva kialakította kőtenger képében, vagy választhatjuk a Bestillo Pálinkaházat is úticélul.

(Mi utóbbi helyeken nem voltunk, az ötletek az internetről származnak.)

Írta: Speedz, 2010. május 28. 16:08
Fórumozz a témáról: A boldogkői vár fórum (eddig 19 hozzászólás)

Ha tetszett, az alábbiakat is ajánljuk figyelmedbe:

Minden jog fenntartva © 2005-2024, www.hoxa.hu
Kapcsolat, impresszum | Felhasználói szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Facebook