Ahogy a legtöbb weboldal az interneten, ez a webhely is cookie-kat használ, melyekre szükség van a weboldal teljes működéséhez. Weboldalunk böngészésével Ön elfogadja a cookie-k használatát. További információ
FőoldalDiéta & FitnessBabák & MamákSzex & PszichéSzépség & EgészségHobbi & OtthonEgyéb témák
CikkekNaplókFórumokTudásbázisSzavazásokKépgalériaApróhirdetések
KépeslapokReceptekKlubokJátékokFórum játékokBannereinkFacebook
Belépés | Regisztráció | Elfelejtett jelszó
 

Előzzük meg a vashiányt!

Kategóriák: Összes cikk » Szépség & egészség » Egészség


A vas szívós, jól alakítható, szürkésfehér színű fémes tulajdonságú kémiai elem. Vegyjele Fe, ami a latin ferrum szóból ered. Ipari fontosságú elem, érceiből redukálással különböző vasakat állítanak elő (nyersvasat, öntészeti célra öntöttvasat, az acélgyártás műveleteivel acélt).
Valószínűleg az ókori Anatóliában vagy a Kaukázusban fedezték fel az i. e. 2. évezredben, a meteoritból származó vas felhasználásával. Az első vasszerszámot a Kheopsz-piramisnál folytatott ásatásoknál találták meg.


Előzzük meg a vashiányt! Legfontosabb feladata az oxigén és a szén-dioxid szállítása. Egy felnőtt szervezet 2,5-5 gramm (a nőknél 2,5-5 gramm, a férfiaknál 3,5-5 gramm, ennek 70-80%-a aktív vas, 20-30 %-a raktározott vas, aminek legnagyobb része a májban és a csontvelőben található, ahol szükség szerint mobilizálódik és alakul át vassá) vasat tartalmaz, legnagyobb része a vér oxigénszállító molekulájához (a hemoglobinhoz), a másik része különböző szállítófehérjékhez kötve.

Felszívódásához nélkülözhetetlen a C-vitamin, de a rostos ételek, a tea, a kávé csökkenti a felszívódását.
A napi szükséglet fél évesnél fiatalabbaknál 6 mg, 7-12 hónap között 8 mg, 1-3 év között 8 mg, 4-6 év között 10 mg, 7-10 év között 10 mg, 11-60 év között a nőknél 15 mg, a férfiaknál 12 mg, 60 év felett 12 mg, várandóság idején és a szoptatás alatt 15 mg.

Megtalálhatóak a húsokban, a májban és az egyéb belsőségekben.
A vashiány világszerte az egyik leggyakoribb hiányállapot, ami a rossz táplálkozásra vezethető vissza.

Hiányában csökken a hemoglobintermelés, az izmok munkavégző képessége csökken, mivel a vér nem képes elegendő oxigént szállítani.
Látható tünet: sápadtság (főleg az ajkakon és a körömágyon), fáradékonyság és a szellemi képesség csökkenése.
Nem látható tünet: pl. a meddőség.

Túladagolásakor csökken a fertőzésekkel szembeni ellen állóképesség.

Ha a fent említett tüneteket valamelyikét tapasztaljuk, az nem elég a diagnózis megállapításához, ne kúráljuk magunkat alapos kivizsgálás hiányában.
Ahhoz, hogy megkeressük a vashiány okát és mértékét, fontos, hogy felkeressük a háziorvosunkat, aki a laboratóriumi vizsgálat utáni vérképből a szérum vas és a vaskötő kapacitás változásaiból megállapítja a betegség mértékét s javasolja a megfelelő kúrát. Ha nem súlyos a vashiányunk, akkor a vasat tartalmazó zöldség-és gyümölcslevekkel is pótolhatjuk a hiányt.
Ha vashiányunk van ajánlatos a következő élelmiszerek rendszeres fogyasztása:
- aszalt szilva, aszalt sárgabarack, mazsola,
- narancs, mandarin, citrom,
- méz, sütőélesztő, sörélesztő, búzacsíra,
- fokhagyma, uborka, póréhagyma, sárgarépa.

A következő élelmiszerek váltakozó, de folyamatos fogyasztásával, akár meg is szüntethető a vashiány:
- mák, spenót, sóska, zeller, sütőtök, spárga, kel-, vörös-és savanyú káposzta, karalábé, brokkoli, bab, borsó, lencse.

Kedvező hatással van még a vashiányra a fent említett nyers gyümölcsökön kívül: a som, a fekete- és a piros ribizli, a málna, a csipkebogyó, a birsalma, a naspolya, a cseresznye.

Olajos magvak közül rendszeresen fogyasszunk diót, mogyorót és a mandulát.

Ajánlatos még a vashiányos állapotban fogyasztani különböző tejtermékeket: pl. az aludttejet, a natúr joghurtot, a kefirt, a kecsketejet és juhsajtot, a különböző sajtokat: pl. edami-t, az óvári-t.

Sokszor együnk halféléket: busát, heringet, lazacot, tőkehalat.

Előnyös még a bárány, a liba-és kacsahús, a nyúl, a belsőségek: máj, szív, tüdő fogyasztása.



A cikket írta: tinendo, 2009-09-15 21:03 (utoljára módosítva: 2010-01-13 21:40)





Ha ez tetszett, olvasd el a következő cikket is e kategóriából: Vitamin ABC



Ha ez tetszett, olvasd el a következő, tinendo által felvitt cikket is: A nélkülözhetetlen C-vitamin (Egészség, Vitaminok, kiegészítők, gyógyszerek)